Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Elegant och sportig – premiär för Audi A7 Sportback

En formgivning fullmatad med känslor, sportig karaktär och innovativ teknik: Med Audi A7 Sportback riktar Audi in sig på ett nytt marknadssegment. Den stora dynamiskt formgivna femdörrarsmodellen sammanför det bästa av tre världar: coupéns sportiga elegans, sedanens komfort och Avantens flexibilitet. Med en lätt kaross, kraftfulla och effektiva V6-motorer, ett sportigt chassi och avancerade assistans- och multimediasystem sätter Audi A7 en ny standard.

Audi A7 Sportbacks kaross är mycket lätt tack vare ett stort antal komponenter i aluminium. Den eleganta interiören uppvisar ett högklassigt hantverk. De fyra V6-motorerna kombinerar raffinerad effekt med banbrytande effektivitet. 3,0 TDI med 204 hk och multitronic har ett CO2-utsläpp på endast 139 gram per kilometer.

Den nya femdörrarscoupén från Audi kombinerar högsta långfärdskomfort med sportig karaktär. Ljudnivån i kupén är mycket låg även vid snabb motorvägsfart, med V6-motorer som bjuder förfinad akustisk feedback när kraften utvecklas. Det är resultatet av en noggrann trimning av alla komponenter, systematisk hydraulisk dämpning av axelns och drivlinans lagringar och den extremt styva karossen.

Karossen i Audi A7 Sportback kombinerar låg vikt med hög vridstyvhet och förstklassig styrka. Det utgör grunden för de sportigt exakta köregenskaperna, den höga krocksäkerheten och den förstklassiga vibrationskomforten – en Auditypisk körupplevelse, med andra ord. Blandningen av stål/aluminium gör den ungefär 15 procent lättare än en jämförbar kaross som är helt tillverkad i stål. Exempelvis väger 3,0 TDI med 204 hk och multitronic-växellåda endast 1695 kg i basverionsen (föraren borträknad).

Den elektriska bakluckan (standard) öppnar högt och öppningsvinkeln kan programmeras med hjälp av knapparna på insidan av luckan. Kapaciteten på 535 liter sväller till 1 390 liter när de bakre ryggstöden fälls. Audi A7 Sportback är 4,97 meter lång och har en hjulbas på 2,91 meter. Den är 1,91 meter bred men bara 1,42 meter hög med ett cW-värde på 0,28. Den långa motorhuven, det korta främre överhänget, den långa hjulbasen, de sportigt flytande C-stolparna och det skarpt fallande bakpartiet skapar ett dynamiskt helhetsintryck.

LED-strålkastare (tillval) förstärker bilens omisskännliga utseende och gör att alla ljusfunktioner sköts med ljusdioder vilket minimerar energiförbrukningen. Bi-xenonstrålkastare och LED-bakljus är standard. De innovativa ”allvädersljusen” har också integrerats i strålkastarna och ersätter de klassiska dimljusen.

Exteriörens starka sportighet följs upp även interiört på A7 Sportback, där det framträdande elementet är ”wrap around”, en horisontell linje som omsluter föraren och den främre passageraren för att ge en känsla av säkerhet och trygghet. Största möjliga omsorg har ägnats åt varje liten detalj i interiören. Klimatkontroll och massage finns som tillval till framstolarna som är täckta av högklassigt Audiläder.

Audi A7 Sportback är utformad som fyrsitsig där de främre sätena är monterade sportigt låga. I baksätet på A7 Sportback finns två komfortabla, individuella säten. Det långa axelavståndet ger rikligt med utrymme och insteget är enkelt. Rymlig och praktisk förvaring finns vid alla sittplatser.

Precis som i flaggskeppet A8 kombinerar också A7 Sportback en ny nivå av teknisk intelligens med logisk, intuitiv ergonomi och självförklarande funktioner. Det avancerade MMI-operativsystemet med central menyknapp levereras som standard, medan ett av tillvalen är en ny head-up display som projicerar den viktigaste informationen på vindrutan. Precis som i A8 är det möjligt att utrusta A7 Sportback med MMI touch med en banbrytande innovation – en pekplatta med “black panel”-teknik. Föraren skriver in en destination eller ett telefonnummer genom att med ett finger rita bokstäverna och siffrorna på den tryckkänsliga kontrollpanelen. Systemet ger en akustisk feedback så att förarens ögon kan stanna på vägen.

Ett annat banbrytande inslag i Audi A7 Sportback är de online-tjänster som kan tillhandahållas i samarbete med Google när bilen är utrustad med MMI navigation plus. De levererar nyheter och aktuell information från internet till A7 Sportback via bluetooth-telefonen. En UMTS-modul plockar bilder och information från Google Earth till bildskärmen och kombinerar dem med färdbeskrivningen. En WLAN-hotspot ger kontakt för andra mobila enheter som finns i bilen, till exempel en iPad eller en bärbar dator. Föraren kan använda alla dessa tjänster med sitt befintliga mobilavtal.

Det mest avancerade navigationssystemet arbetar tillsammans med de många förarstöds- och säkerhetssystem som finns som tillval till A7 Sportback. Den skickar färdvägens data till styrenheterna för strålkastarna, automatlådan och den adaptiva farthållaren med stop & go-funktion, vilket gör att dessa system kan känna igen komplexa situationer. I många fall kan Audis säkerhetssystem ”pre sense” minska allvaret och konsekvenser av olyckor. Audis nya aktiva ”lane assist” hjälper föraren att hålla A7 Sportback på rätt kurs, och den nya parkeringshjälpen befriar föraren från jobbet att styra vid fickparkering.´

Inledningsvis kommer Audi att erbjuda A7 Sportback med fyra kraftfulla V6-motorer: två bensinmotorer och två TDI-enheter. Deras effekt sträcker sig från 204 hk till 300 hk, och deras effektivitet sätter nya, imponerande normer för den här fordonsklassen. Den nya 3,0 TDI med 204 hk och multitronic förbrukar i genomsnitt bara 5,3 liter per 100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på endast 139 g per kilometer. Alla motorer använder Audis innovativa termiska styrsystem, ett återvinningssystem och start-stopp-system.

Automatlådorna spelar också en roll för den höga effektiviteten hos Audi A7 Sportback. Audi erbjuder två olika transmissioner beroende på motorval: Den steglösa multitronic skickar kraften till framhjulen, medan den sportiga, sjuväxlade S tronic arbetar tillsammans med den permanenta fyrhjulsdriften quattro som är av senaste generation med en kronväxel-centrumdifferential.

Denna kan variera fördelningen av vridmomentet mellan fram- och bakaxel mycket snabbt – om så behövs ända upp till 70 procent till framhjulen eller hela 85 procent till bakhjulen. Standardfördelningen 40:60 ger en sportig ton av bakhjulsdrivning. Den nya differentialen är kompakt och lätt.

Den nya differentialen är kompakt och lätt och arbetar i kombination med elektronisk vridmoment-vektorisering (torque vectoring), vilket påverkar alla fyra hjulen. Om något av de inre hjulen kommer i obalans när bilen körs på gränsen, bromsar systemet hjulet en aning för att undvika hjulspinn. Detta resulterar å ena sidan i ett fantastiskt grepp samtidigt som det också skapar en girkraft som ger ökad kontroll i kurvtagningen.

Audi erbjuder också en sportdifferential som ett kompletterande alternativ som kan fördela kraften mellan bakhjulen.

Även chassit kombinerar sportig precision med luxuös komfort med länkarmar i aluminium och en nyutvecklad servostyrning med elektromekanisk drivning för hög verkningsgrad. Audis dynamiska system ”drive select” är standard och kan kompletteras med adaptiv luftfjädring med kontrollerad dämpning.

Audi A7 Sportback är utrustad med en rik uppsättning standardfunktioner. Dessa inkluderar bland annat automatisk luftkonditionering, nyckellös start/stopp, larm, läderklädsel, treekrad multifunktionsratt i läder, xenon-strålkastare, LED-bakljus, MMI Radio Plus med 6,5-tums bildskärm och Audi Sound System, elektromekanisk parkeringsbroms, eldriven baklucka, parkeringshjälp, farthållare, mobiltelefonförberedelse och 18-tums lättmetallfälgar. Säkerhetspaketet lämnar ingenting övrigt att önska med två främre krockkuddar, sido- och huvudkuddar, fyra bältessträckare och ett integrerat nackskydds-system. Även Audi Pre sense basic är standard.

Svensk lansering sker under hösten och priserna startar på 485 000 kronor (2.8 FSI 204 hk multitronic).

2.8 FSI 204 hk multitronic                       från 485 000 kronor

3.0 TFSI 300 hk quattro S tronic              från 577 000 kronor

3.0 TDI 204 hk multitronic                       från 545 000 kronor

3.0 TDI 245 hk quattro S tronic                från 575 000 kronor

För ytterligare information om Audi A7 Sportback se bifogad fil för en längre version av pressmeddelandet eller läs mer på www.audi-mediaservices.com.

Audi A7 Sportback i korta drag:

Design och kaross

– Elegant coupéformgivning med fyra dörrar och stor och bred baklucka som öppnas och stängs elektriskt (standard)

– 4,97 meter lång; variabelt lastutrymme med upp till 1 390 liters kapacitet

– LED-strålkastare som tillval; bi-xenon-strålkastare och LED-bakljus som standard

– Lätt kaross, stor andel i aluminium och högfast stål

Interiör och kontroller

– Eleganta, moderna linjer, hög hantverksskicklighet, eleganta färger och material, nya träinlägg

– Start-stopp-system

– Framstolar med ventilations- och massagefunktion som tillval

– MMI-styrning av radio som standard; head-up display tillgänglig som tillval

– MMI navigation plus som tillval med pekplatta och stor 8-tumsskärm, internettjänster från Google, Audi music interface och Bang & Olufsen Advanced Sound System

– Interiörbelysning med LED-teknologi (tillval) i takmodulen, i mittkonsolen och de belysta tröskellådorna

– Avancerade säkerhets- och assistenssystem som Audi pre sense (pre sense basic är svensk standard), adaptiv farthållare med stop&go-funktion, Audis aktiva lane assist, night vision assistant, fartgränsdisplay och parkeringshjälp (standard)

– Extremt effektiv, bränslesparande klimatkontroll

Motorer

– 2.8 FSI quattro S tronic med Audi valve lift system och 204 hk samt 280 Nm vid 5 250 v/min. 0-100 km på 8,3 sekunder och toppfart 235 km/h. Blandad förbrukning 8,0 l/100 km vilket motsvarar 187 g CO2/km.

– 3.0 TFSI quattro S tronic med 300 hk samt 440 Nm mellan 2 900 – 4 500 v/min. 0-100 km på 5,6 sekunder och begränsad toppfart 250 km/h. Blandad förbrukning 8,2 l/100 km vilket motsvarar 190 g CO2/km.

– 3.0 TDI quattro S tronic med 245 hk samt 500 Nm mellan 1 400 – 3 250 v/min. 0-100 km på 6,5 sekunder och begränsad toppfart 250 km/h. Blandad förbrukning 6,0 l/100 km vilket motsvarar 158 g CO2/km.

– 3.0 TDI framhjulsdriven multitronic med 204 hk samt 400 Nm mellan 1 250 – 3 500 v/min. 0-100 km på 8,1 sekunder och toppfart 234 km/h. Blandad förbrukning 5,3 l/100 km vilket motsvarar 139 g CO2/km.

– Alla motorer med termisk styrning, start-stopp-system och enerigåtervinning

Drivlina

– Framhjulsdrift med multitronic; quattro fyrhjulsdrift kombinerad med sjuväxlad
S tronic

– quattro med självlåsande kronväxel-centrumdifferential och elektronisk vridmomentvektorisering

– quattro med sportdifferential (tillval) för aktiv fördelning av kraften på bakaxeln

Chassi

– Sofistikerad chassikonstruktion, länkarmar i aluminium

– Nyutvecklad, högeffektiv elektromekanisk servostyrning

– Audi Drive select (standard)

– Adaptiv luftfjädring med kontrollerad dämpning som tillval

– 18- 20-tums hjul, kraftfulla bromsar