Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Elbilen Peugeot iOn rullar snart i Östersunds kommun

Foto: Peugeot

Peugeot Sverige undertecknade igår ett samarbetsavtal med Östersunds kommun om test av elbilen Peugeot iOn i vinterklimat. Avtalet innebär att Peugeot placerar 40 av de första Peugeot iOn i Östersund. Peugeot iOn, som är den första i en helt ny generation 100-procentigt eldrivna fullstora bilar, beräknas rulla in i vinterstaden Östersund i februari 2011.

Östersunds kommun driver tillsammans med Jämtkraft, ”Green Highway – demonstration av elbilar i vinterklimat”. Det är ett projekt med stöd av Energimyndigheten, som innebär att företag, organisationer och privatpersoner får ett bidrag på 25 000 kronor när de köper eller leasar en elbil. Totalt ingår 56 elbilar i projektet.

–          Det är mycket glädjande att Peugeot väljer att placera bilarna här i Östersund och det är en viktig pusselbit för att utveckla Östersund till ett internationellt vintertestcenter för elbilar i urban miljö, säger kommunalrådet AnnSofie Andersson. Testbilarna kommer också att bidra till forskning och utveckling när det gäller eltrafik.

Peugeot iOn är smidig i stadstrafik, lättskött, tyst, säker, ”uppkopplad”, bekväm och körs på ett nytt och miljömässigt hållbart sätt. Med en genomsnittlig driftskostnad på mellan 15 och 20 kronor per 10 mil blir energinotan för iOn oslagbar, oavsett vilken av laddmetoderna som används. Laddning nattetid eller när elnätet är lågt belastat betyder att man ytterligare kan minska kostnaderna och dessutom bidra till att optimera användningen av tillgänglig energi från kraftbolagen. Sverige har i stort sett koldioxidfri elproduktion, vilket gör att elbilen är ett av de allra bästa alternativen ur miljösynpunkt.

–          Inom Östersunds kommun arbetar vi hårt med att minska klimatpåverkan bland annat från trafiken. På det här viset kan vi tillsammans med Jämtkraft bidra till att fler elbilar kommer ut på marknaden, säger Anne Sörensson, projektledare Grön Trafik inom Östersunds kommun.

–          Vi tycker att Östersunds kommun och Jämtkraft är mycket intressanta samarbetspartners eftersom de ligger långt fram när det gäller infrastruktur och användning av elbilar, säger Therese Granath, försäljningschef på Peugeot. Vår ambition är ett ha ett nära samarbete med dem för att ytterligare utveckla våra elbilar för Sveriges specifika men unika förutsättningar.

Samarbetsavtalet demonstrerar Peugeots målsättning att ligga steget före med innovativa mobilitetslösningar och att erövra en betydande andel av elbilsmarknaden. Peugeot uppskattar att elbilsmarknaden, beroende på olika omständigheter, kommer att utgöra mellan 1,5 till 3 procent av totalmarknaden redan år 2015.

–          Förutom tester i kallt klimat innebär samarbetsavtalet också att vi på Jämtkraft och Peugeot tillsammans kommer att utveckla en intelligent laddningsinfrastruktur som stöds av telematik i Peugeot iOn, säger Mikael Hagman, eltrafikansvarig på Jämtkraft.

Peugeot erbjuder flera olika teknologier för att möta miljöutmaningarna och de olika kraven och förväntningarna från dagens bilköpare.

Under första kvartalet 2011 lanseras e-HDi-motorer i nya 508, utrustade med senaste generationens stopp- och startsystem som ger lägre bränsleförbrukning och CO2-utsläpp.

Till hösten samma år kommer världens första dieselhybrid, Peugeot 3008 HYbrid4, som innebär ett rejält genombrott när det gäller bränsleförbrukning och CO2-utsläpp. Minskningen är hela 35 procent, vilket betyder en genomsnittsförbrukning på bara 3,8 liter/100 km och ett CO2-utsläpp på 99 g/km för en stor crossover med fyrhjulsdrift och automatlåda.

Elbilen iOn blir inte märkets enda elbil. Redan 2012 är det dags att lansera ytterligare två transportbilar och en fyrsitsig personbil som drivs till 100 procent på el.

Källa: Peugeot