Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Peugeot 308 SW kombi med automat – nu som miljöbil

Närmare 1 000 000 människor är redan ägare till en Peugeot 308, som lanserades i Europa under hösten 2007. Sedan dess har modellen fått en rad prestigefulla utmärkelser som ”Gyllene Ratten” av den tyska tidningen Bild am Sonntag med motiveringen ”Bästa familjebil”. Kombivarianten Peugeot 308 SW fick Teknikens Världs Stora Bilpris 2009 som ”Sveriges bästa bilköp” och blev vald till ”Årets familjebil” 2008 av tidningen Motorföraren.

Nu finns det således en tredje version av 308, som klassas som miljöbil. Det är 308 SW Kombi 1,6 HDi med den automatiserade manuella växellådan MCP. Kombinationen av bland annat den snåla dieselmotorn, nyutvecklad växellåda, klassens lägsta luftmotstånd samt däck med lågt rullmotstånd ger Peugeot 308 SW Kombi en förbrukning i blandad körning på låga 4,5 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på måttliga 119 gram/km.

– Det märks att svenskarna väntat på en körglad dieselkombi med automat i miljöbilsutförande, säger Stefan Wickman, försäljningschef på Peugeot i Sätra, efter rusningen till hallen. 308 SW Kombi har större bagageutrymme än de flesta kombibilarna på marknaden och automatväxlingen gör körningen bekväm och smidig.

Peugeot 308 SW Kombi 1,6 HDi MCP har en mycket riklig säkerhets- och komfortutrustning redan i standardutförande med ESP, sex krockkuddar, eljusterbara och – uppvärmda backspeglar, armstöd fram, elhissar fram och bak, läderklädd ratt och växelspaksknopp samt färddator. Sportfronten med aluminiuminlägg och dimljus i den färganpassade karossen förstärker modellens tydliga karaktär och dynamiska framtoning. Även två-zons klimatanläggning, farthållare med fartbegränsare och WIP Sound, cd-radio med rattreglage och mp3, ingår i cirkapriset från 195 990 kr.

Dessutom ingår fri service i 3 år eller 4500 mil och 3 års assistans fram till den 31 januari.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot fortsätter sin utveckling med lanseringen av RCZ – en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 procent elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika.

Källa: Peugeot Sverige .