Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Opel och Volvo ökar mest

Foto: Ynnor AB.

Opel och Volvo har ökat mest på tjänstebils- respektive privatmarknaden de senaste tre månaderna. Det visar de verkliga försäljningssiffrorna i Ynnor Bil 90, som baseras på uppgifter från Statistiska Centralbyrån (SCB).

Statistiken Ynnor Bil 90 baseras på uppgifter från SCB och publiceras månadsvis. Ynnor Bil 90 är unikt genom att försäljningssiffrorna är rensade från så kallade bilhandelsregistreringar, det vill säga att bilhandeln registrerar bilen på sig själv innan den når slutkunden.

Med Ynnor Bil 90 kan man följa bilförsäljningen mer än bara månadsvis och därigenom kunna dämpa effekten av tillfälliga fluktuationer, exempelvis stora leveranser till enstaka kunder, samtidigt som man nu kan se vilka det faktiskt är som köper bilarna, företag eller privatpersoner.

Under perioden såldes 30 599 bilar till juridiska personer och 27 084 till privatpersoner. Det är liten minskning jämfört med förra 90-dagarsperioden, mars-maj: 31 034 respektive 27 739.

Sammantaget för de senaste tre månaderna, april-juni, är tjänstebilstoppen intakt:

1. Volvo, 9 135 bilar, +32,1%
2. Volkswagen, 5 188, +2,4%
3. Audi, 2 308, +9,7%
4. BMW, 2 096, +39,8%
5. Ford, 1 627, +14,8%

Volvo fortsätter att dra ifrån närmaste konkurrenten Volkswagen. BMW har starkaste trenden på topp fem-listan.

Mitsubishi, som växte mest under förra tremånadersperioden, 85,6 %, har fått se sin ökning mattas av, även om märket fortfarande har stark tillväxt med 54,8 % (373 bilar).

I stället är det nu Opel som har mest fart: upp hela 89,9% (636 bilar), kanske framför allt tack vare nya Opel Astra i kombiutförande och som miljödiesel.

Även Hyundais starka försäljning står sig, upp 52,6 %.

Saabs stillastående fabrik har nu fått fullt genomslag i statistiken. Från att ha legat på 4,4 % plus under mars-maj är raset nu störst på marknaden de senaste 90 dagarna: -57,9 %, även om man faktiskt sålde 552 bilar och ligger på 14:e plats. Renault slapp därmed jumboplatsen för att i stället gå näst sämst med sitt tapp på 36,8 % (824 bilar).

– Det är förstås avgörande att Saab snarast möjligt kan lösa sina skulder så man kan börja bygga och sälja bilar igen. Det är också nödvändigt att snabbt få en ny affärsplan på plats, liksom klartecken för sina nya kinesiska samarbetsavtal. Vi märker ju att företagen fortfarande vill köpa Saab-bilar bara de kan levereras, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor AB.

På privattopplistan händer det också intressanta saker:

1. Volvo, 4 411, +36,2 %
2. Volkswagen, 2 860, +6,2%
3. Kia, 2 782, +13,2 %
4. Ford, 1 754, -2,1 %
5. Toyota, 1 739, – 14,6 %

Värt att notera är att Ford, som trots en minskning på 2,1 %, har kört om Toyota, som befinner sig i en nedåtgående kurva både på privat- och tjänstebilsmarknaden.

Kia går väldigt starkt och passerar snart Volkswagen om trenden står sig.

– Kias succé beror på en mycket lyckad marknadsföring av sin nybilsgaranti, i kombination med prisvärda och snåla dieselmodeller – och inte minst nya, tuffa Sportage. Men för Volkswagen är det ett misslyckande om man inte lyckas hålla undan Kia, kommenterar Ronny Svensson.

Opel går starkt även här, men Volvo är faktiskt märket som ökar allra mest på. Nya V60 och kraftiga rabatter på utgående V50 och V70 inför ansiktslyftningen, är några förklaringar.

– Det är imponerande av Volvo att lyckas attrahera såväl företagskunder som privatköpare. Det tyder på en produktportfölj med imponerande bredd i både modeller och pris för att lyckas träffa rätt i så många målgrupper, säger Ronny Svensson.

Tjänstebilsfakta är Sveriges mest kompletta webbtjänst för dig som arbetar strategiskt med ditt företags bil-, finans-, hanterings-, skatte- och policyfrågor.

Källa: Ynnor AB.