Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ewa Björling avslöjar satsning på svenskt mode i Kina

Foto: Wikimedia

I samband med Stockholms modevecka lanserade handelsminister Ewa Björling på tisdagen en ny satsning som ska öka modeexporten till Kina.

– Svenskt mode är glödhett i världen just nu. Men försäljningen sker främst i Europa trots att framtidens tillväxt kommer att skapas på nya marknader. Vi måste ligga i framkant och därför tar jag initiativ för att stötta modeföretagens export till tillväxtmarknaden Kina, säger handelsminister Ewa Björling.

Satsningen innebär att Exportrådet får ett specifikt uppdrag att stötta svenska modeföretag i Kina. Ledande svenska modevarumärken med exportambitioner ska samlas och tillsammans genomföra en delegationsresa samt ställa ut vid den stora modemässan i Shanghai under hösten.

– Målet är att positionera svensk modedesign, öka dess exportandel samt marknadsföra Sverigebilden på den kinesiska marknaden, säger Ewa Björling.

Kina tillhör de snabbast växande ekonomierna i världen med en tillväxt på 9,2 procent år 2011. Försäljningen av kläder ökar med omkring 20 procent årligen.

Källa: Utrikesdepartementet