Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Oseriösa företag lurar företagare på miljarder kronor varje år

Foto: Wikimedia

Ett samlat krafttag mot bluffmakarna är det enda som kan stävja problemet med oseriösa företag som bedrar med bland annat bluffakturor. Kreditupplysningsföretagen har banat väg. Nu måste lagstiftande politiker, samt brottsbekämpande polis och åklagare göra sitt.

Bluffakturor och ohederliga försäljare är ett gissel som plågar många företagare, däribland handlare. Enligt Svensk Handel omsätter branschen ca 1,2 miljarder kronor per dag.

– Det här är ett rikstäckande problem. Det handlar om cirka 200 ärenden om dagen. Till oss på Svensk Handel kommer cirka 40 samtal per dag som rör detta, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Översyn av lagstiftningen

För bara ett par veckor sedan samlades politiker och företrädare för berörda organisationer, företag och myndigheter i en öppen utfrågning i Riksdagen för att diskutera problemet. Under mötet framkom bland annat att Rikspolisstyrelsen kommer att presentera en förstudie om bekämpningen av bedrägeribrott redan i april. Framför allt handlar det om hur polisens kompetens kan bli bättre och hur de kan samarbeta mer genom bland annat informationsutbyte. Och på Justitiedepartementet lovade man att se över bedrägerilagstiftningen.

Okunniga poliser

Tomas Bergström som är polis och utredare i Hallsberg tycker att det inte är en dag för tidigt. Han menar att det dels handlar om okunskap hos polisen dels att de har för lite resurser.

– Sådana här brott utreds inte. När företagare anmäler att de blivit utsatta för bluffakturor svarar polisen att det inte är ett brottsmål utan att det är civilrättsligt. Men det är fel, det är ett brott. Antingen vet inte polisen hur det ligger till eller så säger de så bara för att slippa ta i det eftersom åklagarna ändå inte kommer att göra något åt saken. Det tycker det är för lite pengar det handlar om med en enda eller ett par fakturor på några tusenlappar. I själva verket handlar det om enorma summor om man skulle addera allt som de här företagen lurar till sig.

Enormt mörkertal

Tomas Bergström känner till Svensk Handels beräkning om ca 1,2 miljarder kronor årligen men menar att mörkertalet är så pass stort att han vill sätta en nolla bakom den siffran.

– Det är beklämmande men det går att göra något åt det bara vi satsar resurser på det. Det finns framför allt två stora vägar att gå, säger han.

 

Den ena är att tillsätta en specialgrupp inom polisen som arbetar med systematiska bedrägerier i hela Sverige. Den bör bestå av cirka tio poliser både utredare och spanare, samt lika många civilanställda tekniker, som analytiker, och utredare och dessutom administrativ personal. Det är också viktigt med en datakunnig person i gruppen

– Låt denna grupp ledas av en duktig åklagare som förundersökningsledare. Jag lovar att vi skulle få ett slut på de flesta bedrägerierna inom bara ett par år. Men det förutsätter att polisen kan samarbeta med varandra i landet, att vi utbyter information och har tillgång till samma register.

Inspelning av hela samtal

Den andra vägen som Tomas Bergström tar upp är hårdare lagstiftning vid muntliga avtal. De flesta avtal som ingås företag emellan är muntliga via telefon, vanligen rutinmässiga beställningar till folk man känner sen tidigare. Detta faktum utnyttjas av blufföretagen som ringer upp och påstår exempelvis att man har ett kontrakt sedan tidigare som de nu frågar om man vill förnya.

– Det hela är vilseledande, förstås, men man blir osäker på om det stämmer för säljaren låter så självsäker. Oavsett vad man svarar måste man undvika att säga ”ja” eftersom de klipper och klistrar ihop ljudfilen så det låter som man ingått ett avtal. En paragraf i lagen som säger att hela samtalet måste spelas in för att bevisa att avtal ingåtts skulle lösa många av dessa bedrägerier, säger Tomas Bergström.

Använder Varningslistan

Ett annat sätt att sätta käppar i hjulen för bluffmakarna har Kreditupplysningsföretagen redan kommit på då de sedan i höstas ingick branschöverenskommelse om att inte registrera ansökningar som kommer från blufföretagen på Svensk Handels Varningslista.

Under utfrågningen i Riksdagen uppmanade Roland Sigbladh från kreditupplysningsföretaget UC inkassoföretagen och betalningsförmedlare att göra liknande överenskommelser för att försvåra för blufföretagen.

– Det är bra att vår varningslista används samtidigt sätter det press på oss att vara ytterst noggranna med vilka vi väljer ska hamna på varningslistan. Det finns ändå en liten risk att vi, om vi gör en felaktig bedömning, försvårar för hederliga företag att utöva sin verksamhet. Det är ju inte meningen att vi ska sätta oss till doms över någon som inte gjort något fel, säger Per Geijer.

Varningslistan har funnits i flera år på Svensk Handel och numera kan man också skaffa den gratis som app till mobilen.

– Det är väldigt populärt – vi får ca 80 nedladdningar per dag. Bara det visar tyvärr på problemets omfattning, säger Per Geijer.

Så skyddar du dig mot oseriösa företag

Det finns en hel del du som handlare kan ta till för att skydda dig mot bedrägerier. Per Geijer på Svensk Handel och polisen Tomas Bergström tipsar här om hur du gör.

Svensk Handel har en varningslista som varnar för oseriösa företag. Du kan ladda ned listan som en app direkt i mobilen via www.svenskhandel.se.

– Vi är mycket restriktiva med denna lista eftersom andra använder den som bedömningsunderlag. Om ett namn saknas på den så är det ingen garanti för att verksamheten är seriös, var ändå vaksam, betonar säkerhetschef Per Geijer på Svensk Handel.

Telefonbluff

Ingå aldrig avtal på telefon utan be alltid om en skriftlig offert på erbjudandet. Om säljaren nekar dig i detta läge så tacka nej till erbjudandet. Lägg på luren och låt dig inte luras in i ett samtal du inte önskar. Använd inte ordet ”ja” under samtalet.

– Skaffa en telefon med inbyggd inspelning av samtalet. Det finns både för fasta telefoner och mobiler. Då kan du vara säker på att du har hela samtalet inspelat och kan bestrida påståenden om ingångna avtal. Det brukar räcka med att man säger att man spelar in samtalet för att de ska lägga ner kraven, säger Tomas Bergström, utredare på polisen i Hallsberg.

Säljbesök

Vid ett säljbesök, läs noga igenom offerten. Be att få återkomma om du inte kan fatta ett beslut omgående. Väljer du att skriva på under besöket så kontrollera att avtalet är ifyllt noggrant och att du inte lämnar tomma rutor som säljaren i efterhand kan förvanska. Behåll alltid en kopia av avtalet och stäm av med faktura och leverans. Informera anställda enligt ovan om de har fullmakt att teckna företaget.

Bluffakturor

Var noga med att kontrollera fakturor som skickas till dig utan föregående kontakt, dessa ska inte betalas om du inte vet att de stämmer. Se upp för företag som skickar formulär med dina kontaktuppgifter förtryckta. Läs noga igenom innan du skriver under och returnerar formuläret. I det finstilta eller på baksidan kan det stå att du förbinder dig till betalning.

Om du har fått en faktura som är felaktig skall du i första hand kontakta företaget via mejl eller fax och bestrida kravet. Glöm inte att sätta datum på bestridandet. Lyckas med detta måste du motsätta dig betalning. Om du inte får rättelse, skicka in underlaget till Svensk Handel så att de kan varna andra företagare.

Livsmedelshandlarna är en självständig handlarägd riksbranschorganisation, grundad 1931, som arbetar för att i alla sammanhang underlätta för egna livsmedelshandlare att göra bättre affärer.

Källa: Marie Halldestam / Livsmedelshandlarna