Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Succé: Så mycket säljer Volvo XC60 i världen

Foto: Volvo

Nu är XC60-modellen Volvos storsäljare. Biltillverkaren har haft svårt att hålla jämna steg med den enorma efterfrågan – trots detta har över 113 000 exemplar av Volvos cross over rullat ut från fabriken i Gent.

Här är försäljningssiffrorna – marknad för marknad.

Hittills har 113 339 stycken Volvo XC60 rullat ut från fabriken i Gent. I dag är modellen Volvos storsäljare och biltillverkaren har fått kämpa för att hålla jämna steg med efterfrågan. Störst har försäljningen av Volvo XC60 varit på den centraleuropeiska marknaden med 23 013 fordon. Den andra största marknaden är USA och Kanada med 19 392 sålda XC60.

Bilens unika design har tilltalat bilköparna – och underhållningsbranschen som har gett modellen draghjälp, bland annat genom filmen New Moon och tv-serien Desperate Housewives. Bakom Volvo XC60:s framgångar ligger även bilens extremt höga säkerhet – bland annat med systemet City Safety som är standard på modellen.

Belönat säkerhetssystem

För sitt innovativa säkerhetssystem belönades bilen med det eftertraktade Paul Pietsch-priset 2009. Volvon utsågs till vinnare av den välkända tyska motortidningen Auto Motor und Sport, i samarbete med 21 internationella partnertidningar.

2009 vann Volvo XC60 den prestigefyllda utmärkelsen ”International Truck of the Year 2010”, bland fler än tio nya cross over-modeller. Det var det 20:e priset för Volvo XC60 sedan försäljningen startade i Europa i slutet av 2008.

I år vann Volvo XC60 entydigt tyska ADAC:s omfattande test mellan olika system för automatisk hastighets- och avståndsreglering. Allgemeiner Deutscher Automobil-Club är med drygt 16 miljoner medlemmar världens största motororganisation. De genomförde ett omfattande jämförande test av olika biltillverkares system för fart- och avståndskontroll.

Som en av sex tävlande modeller utsattes Volvon för en helhetsbedömning där såväl den adaptiva fartkontrollen (ACC), avståndsvarningen (Distance Alert) och City Safety ingick.

– Det är mig veterligen första gången någon bedömer den sammanlagda effekten när det gäller aktiv säkerhet. Att världens största motororganisation på BMW:s, Audis och Mercedes hemmamarknad anser att vårt system är bäst betyder otroligt mycket för vår säkerhetsimage och hela vårt varumärke, säger Jonas Ekmark, ansvarig för aktiv säkerhet på Volvo Personvagnar.

Vann som mammornas val

Under 2010 plockade Volvo XC60 även hem ”the MotherProof.com Family Cars of the Year Awards”. De utser årligen de bästa bilarna utifrån kriterier som anses vara viktiga för barnfamiljer.

– Det finns så många fordonsalternativ tillgängliga för dagens mammor. Vår utmärkelse är unik i att utvärderingen baseras på våra egna erfarenheter med testfordonen – exempelvis att köra ungarna till skolan, lasta in helgens matvaror, pendla eller till och med åka ut på kvällsdate, säger Kristin Varela, ”chefsmamma” för Motheproof.com, till PR Newswire.

Volvo XC60 har dessutom prisats för sin inredning. World’s Auto Magazine gör årliga bedömningar av de bilmodeller som finns tillgängliga på den amerikanska marknaden. En av priskategorierna är ”Interior of the Year award” där Volvo XC60:s inredning segrade i kategorin ”Premium Priced Trucks”.

Under 2009 fick Volvos crossover dessutom ta emot förstapriset i kategorin årets familjebil i första upplagan av ”Women´s World Car of the Year”. Totalt tävlade 21 bilar i fyra klasser där vinnarna röstades fram av åtta kvinnliga motorjournalister från sju länder.

Volvo

Försäljningssiffror Volvo XC60 vecka 19, 2010:

23 013 st: CEU – Centraleuropa

9 771 st: CHN – Kina

13 940 st: GAL – Gallien

6 095 st: IBE – Iberia

7 973 st: IG

10 834 st: NEU – Nordic Region, Sverige, Norge, Danmark och Finland

6 874 st: UKI – Storbritannien och Irland

19 392 st: USC – USA och Kanada

1 453 st: VCI – Bland annat diplomatförsäljning.

12 250 st: VCO – Volvo Cars Overseas

1 804 st: RUS – Ryssland

Totalt: 113 399 st fordon

Källa:Volvo