Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Fritids- och frakttrafik samt lägre räntekostnader ökar det positiva resultatet

Øresundsbro Konsortiets resultat för första halvåret 2013 blev ett överskott med 249 milj DKK före värdeförändring. Det är en förbättring med 151 milj DKK jämfört med första halvåret 2012. Den främsta orsaken är lägre räntekostnader och ökade trafikintäkter.

Vägintäkterna ökade med 28 milj DKK till 532 milj DKK. Fritidstrafiken med BroPass har ökat med 6,6 procent och även lastbilstrafiken fortsätter att öka. Øresundsbron har i dag 52 procent av fraktmarknaden.

– Vi fortsätter att stärka vårt resultat samt att gå framåt på de marknader vi satsar mest på. Det är glädjande, i synnerhet med tanke på den instabila konjunkturen i vår omvärld, säger Øresundsbrons verkställande direktör Caroline Ullman-Hammer.

Enbart under juni månad ökade fritidstrafiken med 11 procent jämfört med förra året. Øresundsbro Konsortiet har vid juni månads utgång nått upp till rekordmånga 290.000 kunder med fritidsavtalet BroPass.

Tendensen inom pendlingstrafiken håller dock i sig. Den gick tillbaka med 8,5 procent under perioden. Det ledde till en total tillbakagång i trafiken med 2,0 procent.

Persontrafiken med tåg uppgick till 5,4 miljoner passagerare, vilket är en ökning med 3,5 procent. Det ökade tågresandet påverkar inte intäkterna för Øresundsbro Konsortiet, men är positivt på andra sätt, menar Caroline Ullman-Hammer.

– Tågen är ett bra sätt att ta sig till och från en arbetsplats. Ju mer människor reser över sundet, desto mer fart blir det på integrationen.

Samtidigt reste cirka 6,8 miljoner människor med bil över bron.

Driftskostnaderna är oförändrade jämfört med samma period förra året. Rörelseresultatet blev ett överskott med 515 milj DKK, vilket är en förbättring med 37 milj DKK.

Räntekostnaderna minskade, främst tack vare den låga inflationen, med 114 milj DKK till 266 milj DKK. Det ger ett resultat före värdeförändring på 249 milj DKK, en förbättring med 151 milj DKK.

– Det positiva kassaflödet används framför allt till att betala av på de lån som finansierat brobygget, säger Caroline Ullman-Hammer.

Den räntebärande nettoskulden minskade med 428 milj DKK under första halvåret.

Huvudposterna i resultaträkningen (milj DKK)
Jan – juni 2013 Jan – juni 2012 Utveckling
Intäkter väg 532 504 28
Intäkter järnväg 248 242 6
Övriga intäkter 10 10 –
Summa intäkter 790 756 34
Driftskostnader -145 -145 –
Avskrivningar -130 -133 3
Rörelseresultat 515 478 37
Finansiella poster -266 -380 114
Resultat före värdeförändring 249 98 151
Värdeförändring, marknadsvärdeeffekt, netto* 928 176
Värdeförändring, valutakurseffekt, netto* 78 -26
Periodens resultat 1.255 248

* Värdeförändring är en redovisningsprincip enligt vilken finansiella tillgångar och skulder värderas till marknadsvärde med löpande redovisning av värdeförändringen i resultaträkningen under finansiella poster. Marknadsvärdeförändringen påverkar dock inte företagets återbetalningsförmåga.

Vägtrafikutvecklingen under perioden januari-juni 2013
Trafik per dag 2013 Trafik per dag 2012** Utveckling trafik

Marknadsandel 2013***

Marknadsandel 2012***
Bropass 4.665 4.374 6,6%
Pendlare 6.018 6.575 -8,5%
Övriga (business, kontant) 5.654 5.792 -2,4%
Personbilar totalt* 16.337 16.741 -2,4% 82,3% 81,7%
Lastbilar 1.070 1.029 4,0% 51,5% 50,0%
Bussar 107 106 1,0% 66,3% 66,9%
Totalt 17.515 17.877 -2,0% 79,2% 78,7%

* Personbilar inkluderar även varubilar, personbilar med släp samt motorcyklar.
** 2012 var ett skottår, vilket innebär att perioden hade en dag mer. Trafikutvecklingen blir därmed olika beroende på om man jämför trafik per dag eller total trafik.
***Gäller perioden januari-maj.

Källa: Øresundsbro Konsortiet..