Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Testföraren berättar – så bra är framtidsbilen

Bild: Från vovlo

Med både diesel- och elmotor får plug-in-hybriden en överlägsen räckvidd och bränsleekonomi.

Volvos prototyp har superlåga CO2-utsläpp och kostar cirka två kronor per mil. Här berättar testföraren om sina upplevelser i framtidens bil.

Redan 2012 kommer Volvo Personvagnar att lansera en plug-in-hybrid på marknaden. I ett gemensamt projekt med Vattenfall utvecklas tekniken där ett batteri driver en helt emissionsfri elmotor som dessutom tar till vara på bilens bromsenergi. Den elektriska drivlinan samarbetar och kompletteras med en traditionell dieseldrivlina. En fördel är att Volvons batteri laddas genom ett vanligt vägguttag.

Redan i dag har Volvo två rullande prototyper av plug-in-hybriden, baserade på Volvo V70 D5. Under skalet har bilen två separata drivlinor – elmotorn driver på bakhjulen och dieselmotorn driver på framhjulen.

Vid eldrift blir milkostnaden cirka två kronor per mil – mot knappt nio kronor med diesel. Således sparar man upp till sju kronor per mil om man väljer att köra på el. För en person som årligen kör 1 500 mil på eldrift innebär detta en vinst på cirka 10 000 kronor per år.

– Introduktionen av rena elbilar och laddhybrider är det största teknikskiftet vi gör i branschen. Det gör vi dels för att minska oljeberoendet och dels för att klara EU:s klimatmål. Men framförallt är det något som våra kunder efterfrågar, säger David Weiner, kärnvärdesexpert på Volvo Personbilar Sverige.

Första intrycket

Han är en av de friviliga testförare som nu utvärderar de praktiska aspekterna kring att köra en plug-in-hybrid. David Weiner berättar om sitt första intryck av prototypen.

– Det var förvånansvärt liten skillnad mot en vanlig V70. När man väl startade motorn och körde iväg så var känslan lite annorlunda. Bilen accelererade jämnare, men utan samma tryck. Det kan kanske låta tråkigt, men den har näst intill samma acceleration som en vanlig Volvo, säger han.

Utöver en vanlig start/stop-funktion slår prototypen av dieselmotorn när den inte drar aktivt – samtidigt laddas bilens batteri. Via en display kan föraren följa elförbrukningen, något som bidrar till att man kör mer effektivt. Vid eldrift blir bilen mycket lågmäld. David Weiner berättar att prototypen går så tyst att hans grannar har undrat varför han rullat förbi med avslagen motor.

– När man åker långsamt som hemma där jag bor, då är det riktigt skönt – med väldigt lite vibrationer. Man glider fram – tyst, lugnt och försiktigt. Det är en väldigt trevlig känsla, säger David Weiner.

Flera miljövinster

Det finns flera miljövinster med en plug-in-hybrid. Utöver låga koldioxidemissioner kommer tekniken hjälpa till att sänka halterna av kväveoxider och partiklar i våra tätorter. En förutsättning för att marknaden ska drivas mot mer miljöanpassade alternativ är dock att fordonen levererar bra prestanda och en god ekonomi.

I den kommande produktionsmodellen av Volvos plug-in-hybrid kompletteras elmotorn med en av Volvos bränsleeffektiva dieselmotorer. Den är förberedd för att kunna köras på förnybar syntetisk diesel och att möta kommande hårda avgaslagkrav.

Klassledande räckvidd

Räckvidden kommer att vara klassledande och dessutom är emissionerna ur avgasröret obefintliga när bilen drivs av batteriet. Laddas batteriet med el från förnybara källor blir även koldioxidutsläppen ur ett livscykelperspektiv mycket låga.

Koldioxidutsläppen från Volvos plug-in-hybrid kommer enligt den standardiserade certifieringskörcykeln NEDC vara lägre än 50 gram/ km. Därmed kvalar laddhybriden in under den så kallade superkreditgränsen. I flera Europeiska länder kommer förmånsprogram, som till exempel skattelättnader att införas under de närmaste åren. Bilar som släpper ut mindre än 50 gram CO2 / km kommer troligen erhålla de mest gynnsamma förmånerna.

Källa: Volvo