Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Unga vill reglera försäljning av e-cigaretter och stoppa tobaksreklam

Foto: Tobacco Truth
Foto: Tobacco Truth

Inför ett exponeringsförbud så att tobaksprodukter inte får synas i affärer, kiosker och liknande, och inför en åldersgräns för inköp av e-cigaretter. Så ser ungas attityder mellan 16 och 25 år ut enligt en ny undersökning som A Non Smoking Generation har genomfört.

Unga i åldern 16 till 25 år har erfarenhet av e-cigaretter och åsikter om hur reglerna för försäljning och marknadsföring av tobaksprodukter bör skärpas:

Sex av tio (62 procent) tycker att det är dåligt med tobaksreklam i anslutning till försäljningsställen. 17 procent tycker att det är bra. Sex av tio (59 procent) anser ett exponeringsförbud bör införas. 23 procent anser inte det. Sju av tio (72 procent) har hört talats om e-cigaretter. Var tionde ung (12 procent) har prövat att röka e-cigaretter. Sju av tio tycker att en åldersgräns på 18 år bör införas för köp av e-cigaretter. 16 procent anser inte det.

– Unga har en mycket tydlig inställning till både exponeringsförbud och en åldersgräns för e-cigaretter, säger Elin Ramfalk, generalsekreterare för A Non Smoking Generation. Undersökningen visar att ”godisröken” är en ungdomsfälla, och försäljningen av e-cigaretter behöver därför regleras.

Källa: A Non Smoking Generation