Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Arenan har gjort Malmö till en publikmagnet – Malmö stad förlänger avtalet med Parkfast Arena AB

Malmö Arena Foto: Wikimedia

Samarbetet mellan Malmö stad och Parkfast Arena AB har gjort Malmö Arena till en publikmagnet i södra Sverige och i Öresundsområdet, och otvivelaktigt inneburit att snabbt genomslag för Malmö som evenemangsstad. Arenan gör Malmö till en intressantare stad för publika evenemang, vilket genererar mer intäkter och mer sysselsättning inom service-, handels- och besöksnäringen.

Det är mot den här bakgrunden som Malmö stad väljer att förlänga samarbetsavtalet med Parkfast Arena AB i ytterligare fyra år, från den första januari 2011 till den sista december 2014. Villkoren för det förlängda samarbetsavtalet är oförändrade i jämförelse med det samarbetsavtal som slöts 2006. Malmö stad ska även i fortsättningen utarbeta årliga marknads- och aktivitetsplaner tillsammans med Parkfast Arena AB som kommer att inriktas på större evenemang, som förutsätter kommunens medverkan på olika sätt. I sin budget avsätter Malmö stad sammanlagt fem miljoner kronor per år för den här evenemangsverksamheten i Malmö.

Verksamheter med anknytning till evenemang, turism och servicenäringar får en allt större betydelse för sysselsättningen i Malmö. Antalet årliga besökare till Malmö Arena beräknas generera 250-300 miljoner kronor per år i totala turistekonomiska intäkter till Malmö.

– Det ligger i Malmö stads och malmöbornas intresse att stora publikdragande evenemang arrangeras i Malmö och i dag är det närmast en självklarhet att vi kan ta del av evenemang som Melodifestivalen och Handbolls-VM i vår stad, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Arenan har en stor betydelse för Malmös utveckling och växande turismnäring, som i sin tur genererar tusentals arbetstillfällen, säger han.

– När Citytunneln öppnar i december i år kommer tillgängligheten, framför allt med spårbunden kollektivtrafik, till Arenan att förbättras dramatiskt, säger han.

Källa: Malmö stad