Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Citroën stärker sina positioner ”upmarket”

Foto: Citroën .

Citroën redovisar sitt försäljningsresultat för 2011 som visar att märket blivit mer globalt och starkare under året. En medveten förstärkning av modellprogrammets positionering har börjat. Främst genom de tre modellerna i den nya DS-serien: DS3, DS4 och DS5.

2011 var ett svårt år med mycket skiftande resultat beroende på de olika marknaderna. Första halvåret gav först en lätt ökning (+0,8 %) men därefter följde ett tuffare andra halvår. Resultatet för 2011 blev att Citroën sålde 1 436 000 bilar världen över (-1,65 % jämfört med 2010, + 6,7 % jämfört med 2009). Märkets internationella utvidgning har dock börjat bra och andelen sålda bilar utanför Europa ökar och utgör 35 % av försäljningen, vilket innebär 3 % ökning på ett år. I Europa behåller Citroën sin sjätteplats som man erövrade 2010. I Sverige sålde Citroën 10 016 fordon, varav 36 % var lätta lastbilar, vilket utgjorde en försäljningsökning på 6 %.

Viktiga händelser 2011

Ett mer globalt och starkare märke
Utanför Europa: 33 % av den globala försäljningen, dvs 3 % mer jämfört med förra året.

Kina: bibehållen marknadsandel och ett andra samriskföretag på marknaden.
Latinamerika: snabbare ökning än marknaden.
Ryssland: dubbelt så snabb ökning som marknaden.
Europa: bibehållen sjätteplats. Frankrike: ökande marknadsandel för personbilar och lätta transportfordon.

En förstärkning av modellprogrammets positionering har börjat
En av tre sålda Citroën tillhör C-segmentet.
DS-serien är komplett (tre bilar lanserades på 20 månader):

– 110 000 sålda modeller i DS-serien under 2011.

Ett huvudprogram med framgångsrika modeller:

– Citroën C3: 255 000 sålda bilar och Citroën C4: 285 000 sålda bilar.

Premiumbilarna (DS3, DS4, C5 och C6) står för 15 % av märkets försäljning.

Anpassade tjänster för ökad bekvämlighet och enklare resor
Närmare 30 % av de nya bilarna i Europa säljs med serviceavtal (+ 4 %)
Citroën Multicity har över 10 000 kunder och över 200 000 besökare per månad.

2012 kommer att bjuda på …

Fortsatt internationalisering:
Lanering av DS-serien i Latinamerika och Kina.
Lansering av en mellanbil på marknader med snabb tillväxt.
Fortsatt standardhöjning:
En ny bil i C-segmentet: C4 AIRCROSS, märkets vision om en kompakt SUV.
Det första året med en komplett DS-serie.
Allt fler miljövänliga lösningar:
Efter elbilen och mikrohybridtekniken e-HDi kommer nu Hybrid4, en dieselmotor med fullhybrid i CITROËN DS5.

Källa: Citroën.