Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Helt nya siffror i Vattenfalls första elbilsrapport – Laddhybrid sparar 500 kg CO2 och 1 715 kr i drivmedel på fyra månader

Foto: Vattenfall

I onsdags presenterades ”Att köra på el – Erfarenheter från Vattenfalls test av elfordon 2009-2010”. Rapporten innehåller de första siffrorna och intervjuerna från det unika testprojekt av laddhybridbilar som Vattenfall driver tillsammans med Volvo Personvagnar. Bland annat avslöjas att elkostnaden för att köra en laddhybridbil är 2,97 kr per mil och att laddningsmöjligheter i hemmet och på arbetet täcker större delen av laddbehovet.

Sexton familjer har de senaste månaderna fått testköra laddhybridbilar. Under testperioden har Vattenfall och Volvo Personvagnar loggat och analyserat varje meter som bilarna färdats samt varje gång de laddats. Nu presenteras alltså de första siffrorna från testet som exempelvis visar att 75,1 procent av laddningen sker i hemmet, 13,6 procent på arbetet och endast 11,3 procent någon annanstans.

– Det tycks alltså som att behovet av laddstolpar runt om i staden är överdrivet, säger Annika Ramsköld, ansvarig för elbilsprojektet hos Vattenfall. Det visar även de intervjuer som vi genomfört med förarna. De flesta nämner att det blivit naturligt att plugga in bilen när de kommer hem för att alltid ha eldriften redo. Inte en enda av testpersonerna har använt sig av de laddstolpar som funnits tillgängliga på allmänna platser.

Förutom laddningsbeteende avslöjar den nya rapporten även hur mycket det faktiskt kostar att köra elbil. Nämligen 2,97 kr per mil när laddhybriden körs på ren eldrift. Vid blandad drift med både el och diesel har testbilen kostat 6,80 kr per mil. Totalt under de fyra månader som rapporten omfattar har de två testbilarna kört 702,6 mil. Baserat på denna körsträcka uppgår den sammanlagda kostnadsbesparingen för drivmedel till 1715 kr.

– Den ekonomiska aspekten är intressant men vad som är ännu viktigare är självklart miljöfördelarna. I genomsnitt har CO2-utsläppen minskat med 74,4 gram per km vilket ger en total minskning på 522,5 kg under testperioden. Och de positiva effekterna för miljön vittnar även testförarna om. I intervjuerna uppger de att de känt sig väldigt miljövänliga bakom ratten, säger Annika Ramsköld.

Utdrag från rapporten:

· Den längsta sträckan på enbart eldrift var 30,4 km

· I snitt körde förarna 29,3 km per dag

· 67 procent av körsträckorna var kortare än 10 km

· Av de körsträckor som var kortare än 10 km kördes 59,9 procent på el

· 39,5 procent av den totala körsträckan i testprojektet kördes på el

· Den vanligaste tidpunkten att ladda bilen var klockan 21.00

Källa: Vattenfall